Normál esetben reggel a hálószobánkban ébredünk, és este ott hajtjuk álomra a fejünket. A pihenés, alvás mennyisége, és minősége meghatározza mindennapjainkat. Egy kipihent ember sokkal kiegyensúlyozottabb lehet a munkában, párkapcsolatban, többet mosolyog, ezért a társasági élete is harmonikusabb lehet. A megfelelő alváshoz viszont nem elegendő pusztán egy jó minőségű ágy és matrac.

Egy Okos Otthonban számtalan lehetőség nyílik a hálószoba kényelmének fokozására, így az alvás minősége jelentősen javulhat. Egy-egy rövid példán keresztül mutatjuk be ezeket.

Több kutatás, és tanulmány bizonyította, hogy az alacsonyabb alvási hőmérséklet jelentős hatással van az egészségre, fokozza az anyagcserét, így csökkenti az anyagcsere-rendellenességek kockázatát, köztük a cukorbetegségét is.

Egyik nagyon fontos feladat tehát, ha épületautomatizálásról van szó, a hűtés-fűtés optimalizálása. Lehetőségünk van időprogram alapján szabályozni a hálószoba hőmérsékletét, ami annyit jelent, hogy az előre beállított időszakokhoz, adott hőmérsékletet rendelünk hozzá. (Például beállíthatjuk, hogy este 10 órától reggel 6 óráig 19 °C legyen a hálóban).

Ha ennél szabadabb szabályozást szeretnénk, természetesen erre is van lehetőség. Az éjszakai hőmérséklet hozzárendelhető egy, akár az ágy melletti nyomógombhoz is, így csak akkor veszi le a rendszer a hőmérsékletet, amikor megnyomjuk a gombot. A mobiltelefonos applikációról nem is beszélve, amivel akár távolról is tudjuk vezérelni a házunkat. Ezzel egy későbbi cikkünkben részletesebben foglalkozunk majd.

Az árnyékolók automatizálása, legyen szó redőnyről, zsaluziáról, vagy egyéb árnyékolókról, mindig megosztja az embereket. Van, aki teljes sötétségben szeret elaludni, és ébredni, valamint vannak olyanok, akik szeretik beengedni az első napsugarakat a hálószobájukba, és így ébredni fel. Nos, külön-külön mindkét feladat könnyűszerrel megoldható egy Okos Otthonban. A gond akkor kezdődik, ha ez a két különböző ébredési igényekkel, szokásokkal rendelkező ember éppen ugyanabban a hálószobában tölti az éjszakát. Szerencsére az automatikát bármikor felülírhatjuk egy gombnyomással, így nem kell úgy éreznünk, hogy mi alkalmazkodunk az otthonunkhoz.

Általánosságban elmondható, hogy egy hálószobában elegendő egy fővilágítás, illetve egy-két kiegészítő fényforrás, melyeknek vagy konkrét szerepük van, mint például az ágy melletti olvasólámpáknak, vagy csak hangulat fokozó jelleggel kerülnek beépítésre, úgy mint rejtett LED világítások az ágy körül, bútorokban, függöny mellett. Az Okos Otthon lehetővé teszi, hogy ezeket a fényforrásokat logikai csoportokba rendezzük, valamint adott fényerő és akár szín kiválasztásával un. világítási képként mentsük el a nekünk megfelelő beállításokat. A szobába lépve a fali nyomógomb segítségével léptethetjük ezeket, hogy könnyedén kiválasszuk a hangulatunkhoz illőt.

basalte_tacto.png

Ezekkel egyidejűleg lehetőség nyílik az úgynevezett “jó éjszakát” funkció használatára is, mely egy adott “gesztusra” (pl. 3-szor megnyomjuk az éjjeli lámpa ágy melletti nyomógombját) lekapcsolja a világítást, leereszti az árnyékolókat, áramtalanítja a kijelölt fogyasztókat, lejjebb veszi a hőmérsékletet és élesíti a riasztórendszert. Hab a tortán, hogy ha notórius éjszakai telefon/tablet-töltők vagyunk, akkor a fenti folyamat kiegészülhet egy virtuális kapcsolóórával, mely segítségével csak addig lesz áram az adott konnektorban, amíg szükséges.