Korábbi cikkünkben már rámutattunk, hogy a mesterséges fényt muszáj bekalkulálnunk a mindennapjainkba, hiszen a napi ténykedésünk nem ér véget azzal, hogy besötétedik. Lényegében a mesterséges világítással helyettesítjük a napfényt, mely első sorban a látáshoz szolgál. Azonban a természetes fény a biológiai működésünkre is hatással van, sajnos (vagy nem sajnos) hasonló módon erre képes lehet a mesterséges fény is.

A mesterséges világítás megzavarhatja a természetes fény mellett az evolúciós fejlődés során kialakult biológiai óránk, az alvás-ébrenlét ciklus (cirkadián ritmus) működését. A jó hír hogy ez nem vonatkozik mindenféle mesterséges világításra, inkább egy meghatározott hullámhossz-tartományra. Egyes kutatók szerint otthonuk mesterséges világítása kevés a cirkadián ritmus megzavarásához. A rossz hír, hogy „zavaró” hullámhosszú tartományba esik a modern elektronikai eszközeink (kék) fénye.eye-913965_1920

Az emberi szem retinájában található melanopszin nevű fehérje-típus komoly mértékben befolyásolja az emberi szervezet bioritmusát. A melanopszin az alacsony hullámhosszú (446-480 nanométer körüli) kék-fényre érzékeny és a melatonin nevű hormon kiválasztásával jelzi, hogy ideje aludni menni. A melatonin (sötétséghormonnak is nevezik) amellett, hogy álmosságot tud előidézni, hatással van testünk hőérzetére, valamint közvetve az emésztőrendszerre is.
A kék fény hatására csökken a melatonin termelődése, így kevésbé érezzük magunkat álmosnak. Nem is kell nagyon hangsúlyoznunk, hogy hosszú távon ennek elég komoly egészségkárosító hatása lehet, a kialvatlanság egészen depresszióig is vezethet.

Mit tehetünk?

Érdemes kék-fény blokkoló szemüveget vásárolnunk, ha sok időt töltünk a kijelző előtt.

Továbbá attól eltekintve, hogy otthonunk egyéb mesterséges fényei kevésbé befolyásolják egészségünket, érdemes már csak költség-szempontból és kényelmi szempontból is fényerő-szabályozható világítási elemeket használnunk. Ezen túlmenően, ha ezeket automatizáljuk, Otthonunk képes lesz akár a nap járásának és erősségének figyelembevételével kapcsolni és szabályozni otthoni világításunkat.

Érdekes olvasnivaló a témában:

Az épületvilágítás szempontjai: a fény nem-vizuális hatásai — Ann R. Webb